Opetustarvike Oy | 2016-12-30
Näytä kommentit

8.12.2016

Autokoululiitto tiedotti reilu viikko sitten ennennäkemättömän uudistusmielisestä digitaalisesta kokeiluhankkeestaan, jossa henkilöauton ajokorttiluokan oppilaat saavat suorittaa teoria- ja ajokokeen puolella nykyisestä lain vaatimasta opetusmäärästä. Autokoulut ovat saaneet nyt viikon ajan ilmoittautua mukaan Autokoululiiton kokeiluhankkeeseen. Reilusti yli sata autokoulua on ilmoittautunut mukaan. Ilmoittautuminen päättyi keskiviikon ja torstain välisenä yönä.

”Tämä kokeilu ja sen saavuttama suosio yrittäjien keskuudessa kertoo siitä, että autokoulut haluavat tarjota oppilailleen yhä yksilöllisempiä ja asiakaslähtöisempiä vaihtoehtoja. Vihdoin viranomainen ja lainsäätäjäkin ovat mahdollistaneet tämäntyyppisen kokeilun”, sanoo Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Kokeiluhankkeessa eli ns. kymppimallissa oppilas suorittaa 10 teoria- ja 10 ajotuntia, jonka jälkeen hänellä on lupa suorittaa kuljettajantutkinto. Teorian oppimisen vastuuta siirretään aiempaa enemmän oppilaalle itselleen.

Opetuksessa hyödynnetään myös uutta digitaalista ajotavanseurantajärjestelmä EDlooperia, jonka avulla kuljettaja aktivoidaan kehittämään ajotapaansa myös ajokortin suorittamisen jälkeen. ”Autokoulun on selvitettävä jokaiselle kokeiluun osallistuvalle oppilaalle, että kyseessä on kokeilu, jossa selvitetään, kuinka pitkälle kymmenen tunnin teoria- ja ajoharjoittelu riittää. Jollekin se voi riittää, toiselle ei. Vaikuttavana tekijänä on mm. oppilaan aiempi ajokokemus”, Jarmo Jokilampi lisää.

Tällä hetkellä normaali lain vaatima opetusmäärä on 19 teoriatuntia ja 18 ajotuntia. Vuonna 2016 marraskuun loppuun mennessä koko maan B-ajokorttia suorittavista oppilaista 70% on päässyt ajokokeesta läpi ensimmäisellä yrittämällä. Teoriakokeen osalta vastaava prosentti on 90%. ”Myös maantieteellisiä eroja löytyy, jota selittää osaltaan suurempien kaupunkien haasteellisemmat ajoympäristöt. Myös monet yksilölliset tekijät vaikuttavat oppimiseen ja tutkinnossa menestymiseen: oppilaan aiemman ajokokemuksen lisäksi oppimiseen vaikuttaa oppimiskyky, motivaatio ja itsenäinen opiskelu esimerkiksi verkossa. Kaikille 10 ajotuntia ei missään nimessä riitä nyt eikä tulevaisuudessa”, huomauttaa Jokilampi.

Kokeilumalliin hyväksytyt autokoulut ovat nähtävissä Autokoululiiton internet-sivuilla. Kokeiluun osallistuminen on vapaaehtoista autokouluille ja oppilaille.

Lisätiedot: 

Puheenjohtaja Jarmo Jokilampi

Suomen Autokoululiitto ry

0400 636 397

jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi

 

Toimitusjohtaja Ari Heinilä

Suomen Autokoululiitto ry

0400 815 505

ari.heinila@autokoululiitto.fi

Artikkeliin liittyvät tuotteet

  • EDlooper

    EDlooper-palvelun avulla seuraat ajamista tarkasti ja helposti. Palvelu antaa vinkkejä ajon aikana j...

  • Käyttäjäarviot:
    • Kokonais arvosana 0.0 pistettä 5:stä
    • 0.0
    • 0.0
    • 0.0
    • 0.0
    • 0.0

    Kommentit